Na rozdíl od 20. let, kdy se začala psát historie civilního letectví, jsou dnešní bezpečnostní pravidla velice přísná. Pravdou je, že jsou jedny z nejpřísnějších, co se dopravy týče. Vedle zapínání bezpečnostního pásu a krátké edukace o tom, kde najít záchranné vesty nebo nouzový východ, jste jistě zaznamenali, že při vzletu i při přistání letadla dochází ke ztlumení osvětlení. Může se to zdát nelogické, ale stejně jako výše zmíněné zapnutí pásů má i toto svůj praktický důvod. Okamžiky vzlétání i přistávání jsou těmi nejčastějšími, kdy dochází k neštěstí.
Musíme si zvyknout na tmu
Preventivním ztlumením světel si lidské oko přivykne na šero. Zpravidla to trvá v rozmezí od deseti do třiceti minut, než se oči plně přizpůsobí tmavému prostředí. Avšak i těch pár sekund v šeru, kdy si oči teprve zvykají vám může zachránit život. Díky tomu tak při případné nehodě nedojde k náhlému „oslepnutí“ pří výpadku světel – což by také mohlo vyvolat paniku. Navíc jsou v takovémto prostředí lépe vidět světelní ukazatelé únikového východu. Pokud letíte přes den, personál vás ze stejného důvodu před přistáním vždy vyzve k vytažení stínidel na oknech. Při vytažených stínítkách mají také letušky přehled o tom, co se děje venku – zda například na letadle nedošlo k nějaké poruše, která by mohla vyvolat požár apod. Dovnitř letadla se navíc dostane denní světlo. V případě, že bude zapotřebí se okamžitě evakuovat, pasažéři ani posádka nejsou tak dezorientovaní při otevření dveří a výstupu ven.
Stejná pravidla i pro piloty
Je třeba ještě dodat, že piloti v kokpitu podstupují úplně stejné bezpečnostní opatření. Naopak, když je bouřka, zvýší intenzitu světel na maximum, aby nebyli oslněni bleskem. Nicméně všechny letecké společnosti mají svá vlastní pravidla, která se mohou lišit, a to platí i v případě intenzity osvětlení v letadle.
Foto: Shutterstock, zdroj: Cntraveler, NDTV