Obchody využívají světelných efektů, aby prodaly více zboží. Zákazník si ani nevšimne, jak ho to ovlivňuje

Když jdeme nakupovat, vůbec si neuvědomujeme, kolik podnětů na nás podvědomě působí a ovlivňuje nás strávit v obchodě více času, tedy nakoupit více zboží a samozřejmě utratit také více peněz. Přečtěte si něco málo o marketingových strategiích v supermarketech.

LED osvětlení

Světlo, které osvěcuje zboží v regálech, je pečlivě vybráno právě tak, aby produkty zatraktivnilo a nás přimělo k nákupu. Celkově si se světlem v supermarketech rádi hrají. Různé části obchodu jsou nasvíceny různě, také na určité druhy zboží se používají speciální odstíny světel. Nejlépe bývají nasvíceny čerstvé potraviny, tedy pečivo, ovoce, maso. Často díky světlu dokonce vypadají lákavěji než ve skutečnosti.

Hudba a vůně

Obchody vědí, jak si pohrát s vašimi smysly. Proto mají pekárnu vždy hned vedle pečiva, aby vás nádherná vůně donutila k nákupu. Důležitá je také hudba. Musí být příjemná, podmanivá. O Vánocích bývá vánoční, abyste se cítili ještě slavnostněji a hrábli hlouběji do kapsy.

Zboží ve výšce očí

Zboží, které je umístěné ve výši očí, se prodává nejlépe. Proto tam supermarket umisťuje produkty své značky nebo dražší kousky. Nejlevnější zboží bývá umístěno úplně dole. Stejnou strategii samozřejmě používají také na děti, proto bývají dětské cereálie a sladkosti umístěny tak nízko, aby si jich děti pohodlně všimly a donutily vás je koupit.

Foto: Shutterstock

Cílová rovinka u pokladny

U pokladny se čeká, naše oči bloudí a naše žaludky lační. Právě proto jsou u pokladny často umístěny věci, které byste normálně nekoupili. Ale vzhledem k tomu, že máte chvilku času, dost možná sami sebe přesvědčíte, že právě potřebujete čokoládovou tyčinku. A když se nepřesvědčíte vy, přesvědčí vás děti.

Odměny za nákup

Systém sbírání věrnostních bodů, za které si pak můžete „levněji“ nakoupit hrnce, mísy, ale hlavně plyšáky, polštáře a předměty, které zaujmou děti, se náramně osvědčily. Právě díky těmto akcím se budete vracet do konkrétního obchodu.

Slevy

Každý slyší na slevy a pro Čechy to platí dvojnásob. Časově omezená, žlutě zvýrazněná sleva, případně akce stylu 3 za cenu 2, to milujeme a na to slyšíme. Obchodníci to vědí a slevy nám štědře poskytují. Nebo alespoň předstírají, že nám slevy poskytují.

Foto: Shutterstock, zdroj: Strednicechy.rozhlas, Kupi, Ubereats