První dojem můžete udělat jen jednou. Nedovolte, aby vás překvapila nervozita nebo nepřipravenost. Připravte se na pracovní pohovor a zazáříte!
O nic nejde?
Vždy o něco jde. Může to být začátek skvělé pracovní zkušenosti. Nebo si jen vyzkoušíte pracovní pohovor, abyste příště byli ještě lepší. Vždy o něco jde a je lepší se připravit. Na poslední chvíli už nic nezmůžete. Na pohovor se připravte dostatečně dopředu.
Životopis? Mám!
Jako první si nachystejte barevnou verzi svého životopisu. Tu vložte do eurosložky, následně alespoň do trojklopé složky na dokumenty. Ano, víme, že jste životopis poslali e-mailem. Ale to nikoho nezajímá, protože těch přišlo do firmy, kam se hlásíte, stovky. Buďte proto připraveni a mějte životopis při sobě. Stejně tak se hodí diplomy z vysoké školy, osvědčení a certifikáty, které se váží k pozici, kam se hlásíte.
Oblečení? O úroveň výš
Na pracovní pohovor se vždy oblékáme o úroveň výš. Ne džíny. Ne volný svetr nebo mikinu. Smart casual je přesně ten typ outfitu, který se vám bude hodit. Business casual je také možný. Prostě klasické kalhoty, k tomu košili, kravatu, dokonale čisté boty, a také pásek a hodinky. Taška, ve které si ponesete životopis, bude také vypadat jako ze škatulky. I když se ucházíte o obyčejnou pozici, vaše vystupování vás časem může vynést mnohem výš. Nezapadněte v davu.
Oblečení – dvě varianty
Večer před pohovorem si nachystejte dvě verze oblečení. Obě si dokonale prohlédněte. Eliminujte poškození textilií, znovu si ještě vyčistěte obuv. Ráno se podle nálady a počasí rozhodnete pro jednu ze dvou variant. Dvě varianty se hodí i v případě, že si ušpiníte během snídaně svůj připravený outfit.
Oční kontakt
Jedná se sice o pracovní pohovor, stále jsme ale lidé. Snažte se působit co možná nejvíce uvolněně. A pokud jste ve stresu, klidně to přiznejte. Lidé z HR – human resourses, zkrátka z oddělení personalistiky, jsou zvyklí na to, že se nemusíte cítit zrovna ve své kůži. Upřímnost pomáhá prolomit ledy. Po celou dobu pohovoru se snažte udržovat alespoň oční kontakt s lidmi, kteří s vámi pohovor dělají.
Připravte se na otázky
Nejčastější otázky jsou například „Jaký přínos pro naši firmu představujete?“ Měli byste tedy vědět základní informace o dané firmě. Hovořit byste měli umět i o svých předchozích pracovních zkušenostech, a o jejich vývoji. Co vám daly. Vždy mluvte pozitivně, i kdybyste ze stávajícího zaměstnání doslova utíkali. Ukažte pozitivní přístup k životu.
Připraveno? Tak hodně štěstí!
Foto: Shutterstock, zdroj: Forbes